تبلیغات
خط رهبری

                    خط رهبری

فدائیان امام خامنه ای (دامت بركاته)


نحوه‌ قیمت‌گذاری باشگاه استقلال و پیروزیبه گزارش ایسنا سازمان خصوصی‌سازی كه مدت‌ها پیش آماده‌سازی و قیمت‌گذاری سهام دو باشگاه ورزشی را در دستور كار قرار بود، در هفته گذشته قیمت پیشنهادی خود را اعلام كرد.

طبق نظر این سازمان كه متولی واگذاری و آماده سازی سهام شركت‌هاست، باشگاه استقلال ۴۲ میلیارد تومان و باشگاه پرسپولیس ۴۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

این اعلام سازمان خصوصی‌سازی در حالی با بحث‌ها و واكنش‌های فراوان در محافل ورزشی همراه شد كه سوالات زیادی در خصوص نحوه‌ قیمت‌گذاری، علت گران‌ بودن پرسپولیس نسبت به استقلال، نحوه‌ واگذاری و خریداران احتمالی آن مطرح شده است.

** استقلال و پیروزی چگونه قیمت گذاری شدند؟

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در خصوص نحوه ارزشگذاری سهام سرخابی نشان می‌دهد كه در ارزش‌گذاری سهام این دو باشگاه فقط ارزش برند و سرمایه آن دو مدنظر قرار گرفته و میزان بدهی این دو باشگاه در قیمت‌گذاری آن لحاظ نشده است.

دارایی این دو شركت در حالی ناچیز است كه عمده بدهی این دو باشگاه به بازیكنان و مربیان مربوط است كه طبق قانون متولی تسویه آن با وزارت ورزشی است، زیرا قرار‌داد بازیكنان در دفاتر ثبت موجود نیست.

به این ترتیب دارایی و بدهی‌ها این دو باشگاه تاثیری در قیمت‌گذاری آن نداشته و تنها سرقفلی به همراه برند و سرمایه‌ آن دو مدنظر قرار گرفته است كه سرمایه‌ باشگاه استقلال ۱۰ میلیون تومان و سرمایه پرسپولیس یك میلیون تومان ثبت شده است.

لذا براساس مصوبه هیات واگذاری مقرر شده است كه به دلیل ابهامات و محدودیت‌هایی كه در صورت‌های مالی این دو باشگاه وجود دارد و قابل پیش‌بینی نبودن بدهی‌ها، تنها ارزش برند دو شركت به همراه مبلغ سرمایه ثبت شده در قالب شركت‌های سهامی خاص و عام واگذار شود و كلیه بدهی‌ها و دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی به دولت انتقال داده شود و وزارت ورزش متولی امر تسویه و دارایی‌های دو باشگاه باشد.

** چرا پرسپولیس گران تر است؟

حال با این سرمایه این سوال مطرح می‌شود كه چرا ارزش‌گذاری پرسپولیس بیش از استقلال در نظر گرفته شده است كه باید گفت كارشناسان سازمان خصوصی‌سازی و موسسه‌ هوشمند تدبیر كه ارزشگذاری دو باشگاه را انجام داده است، براساس برند باشگاه به ارزش‌گذاری سهم اقدام كرده‌اند، در حالی كه در برند یك باشگاه، اسپانسر، تبلیغات، استفاده از برند ‌روی كالای تجاری و تعداد هواداران موثر است، به ‌طوری كه اگر باشگاهی ۲۰ میلیون نفر هوادار داشته باشد و تعدادی از سهام به كانون هواداران داده شود و هر نفر هزار تومان برای خریداری سهم بدهد، رقمی معادل ۲۰ میلیارد تومان نصیب باشگاه می‌شود،لذا تعداد هواداران نقش اساسی در قیمت‌گذاری سهم دارد.

** واگذاری سرخابی در دو یا سه بلوك

از سوی دیگر ابهاماتی در خصوص چگونگی واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح می شود كه در مورد نحوه و میزان واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس پیشنهاد شده است كه این دو باشگاه در قالب دو سا سه بلوك واگذار شود كه این روش نیز باید به تصویب هیات واگذاری برسد.

نحوه و میزان واگذاری باشگاه اسقلال و پرسپولیس در حالی باید به تصویب هیات واگذاری برسد كه پیشنهاد شده است ابتدا بلوك ۳۵ درصدی این دو باشگاه عرضه شود تا یك سرمایه‌گذار بتواند آن را خریداری و مدیریت كند و از سرمایه‌ خود در این باشگاه استفاده كند.

سپس بین ۳۵ تا ۵۰ درصد به اضافه‌ یك سهم دو باشگاه به پیشكسوتان داده شود، به شرطی كه در بلوك ۱۵ درصدی با اجاره هیات واگذاری تعیین اهلیت خریداران در نظر گرفته شود، زیرا واگذاری این باشگاه از نظر روحی و روانی در جامعه تاثیر‌گذار است.

پیشنهاد دیگر این است كه بلوك ۵۰ درصد به اضافه یك درصد سهم این شركت به پیشكسوتان داده شود و بلوك ۴۹ درصدی آن به هواداران عرضه شود، ولی در بلوك دوم این شرط گذاشته شود كه به كانون هواداران ارائه شود.

این نوع واگذاری باعث می‌شود كه هم سرمایه‌دار در این دو باشگاه پرطرفدار حضور داشته باشند و هم پیشكسوتان متعصب و هم هواداران، بنابراین بهتر است این دو باشگاه حساس برخلاف باشگاه را‌ه‌آهن كه ۱۰۰ درصد آن واگذار شد در قالب دو یا سه بلوك واگذار شود تا مدیریت آن منسجم شود.

این پیشنهادات درحالی مطرح می‌شود كه تعیین اهلیت خریداران و نیز نحوه و میزان واگذاری باید در جلسه هیات واگذاری مشخص شود كه این جلسه برای واگذاری این دو باشگاه تا مشخص نشدن وزیر ورزش و جوانان تشكیل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، سازمان خصوصی سازی قصد داشت سهام باشگاه استقلال و پیروزی را بعد از عرضه سهام راه آهن و در هفته اول تیر ماه واگذار كند كه این عرضه به دلایل مشخص نشدن وزیر ورزش و جوانان متوقف شد.



نوشته شده در تاریخ شنبه 8 مرداد 1390 توسط بهنام


درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
آخرین مطالب
نویسندگان
موضوعات
نظر سنجی
پیوند ها
آمار سایت
لوگوی دوستان